درمان صافی کف پا در خانه و تمرین برای کف پا صاف

صافی کف پا با نام افتادگی قوس پا نیز شناخته شده و یک مشکل رایج است که می تواند تا 30 درصد افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. صافی کف پا در 1 نفر از هر 10 فرد مبتلا با علائم همراه است. با این که معمولا هر دو پا تحت تاثیر قرار می گیرند اما امکان صافی تنها یک کف پا نیز وجود دارد.

صافی کف پا چیست؟

صافی کف پا در اثر مشکلات متعددی از جمله آسیب ها، چاقی یا التهاب مفصلی به وجود می آید. پیری، عوامل ژنتیکی و بارداری نیز می توانند در ابتلا به صافی کف پا موثر باشند. در صورت ابتلا به بیماری عضلانی یا عصبی همچون فلج مغزی، دیستروفی عضلانی یا اسپینا بیفیدا احتمال دچار شدن به صافی کف پا بیشتر خواهد بود.

از آن جایی که صافی کف پا می تواند به درد، استرس و عدم تعادل دیگر بخش های بدن منجر شود، مراقبت مناسب از آن اهمیت دارد. درمان صافی کف پا می تواند به هم تراز شدن تمامی بخش های بدن کمک کند. این درمان می تواند به رفع مشکلات ناشی از صافی کف پا در بدن نیز کمک کند.

ورزش برای صافی کف پا

در این مطلب تمریناتی آورده شده که به تصحیح افتادگی قوس پا و کاهش درد آن کمک می کنند. افراد باید انجام این تمرینات را حداقل 3 بار در هفته هدف قرار دهند.

جای دهی این ورزش ها در برنامه روزانه خود ایده آل خواهد بود. در حین انجام تمرینات اشاره شده باید بر بالا بردن، تقویت و بیشتر کردن قوس پای خود تمرکز کرد.

کشش قوس پا برای صافی کف پا

1- دست هایتان را بر روی دیوار، صندلی یا میله ای هم سطح با شانه یا چشم های خود قرار دهید.

2- یک پا را به سمت جلو برده و دیگری را به سمت عقب خم کنید.

3- پاشنه هر دو پا را محکم بر روی زمین فشر دهید.

4- در حالی که ستون فقرات خود را مستقیم نگه داشته اید، پای جلویی را خم کرده و به دیوار یا حمایت خود فشار دهید تا  در پشت پا و تاندون آشیل احساس کشش کنید.

  واژینیت و واژینوز چیست و چگونه تشخیص داده می شوند؟

5- این موقعیت را به مدت 30 ثانیه حفظ کنید.

6- تمرین را در هر سمت 4 بار تکرار کنید.

تمرین برای کف پا صاف

تمرین با توپ تنیس یا گلف

1- بر روی یک صندلی نشسته و یک توپ تنیس یا گلف را در زیر پای خود قرار دهید.

2- در حالی که توپ را در زیر پای خود حرکت می دهید، ستون فقرات را راست نگه داشته و بر روی قوس پا تمرکز کنید.

3- این حرکت را به مدت 2 تا 3 دقیقه انجام داده و سپس پای مخالف را تمرین دهید.

تمرین بالا بردن قوس پا برای صافی کف پا

1- به گونه ای بایستید که کف پا به طور مستقیم در زیر مفصل ران قرار گیرد.

2- اطمینان یابید که در تمام مدت تمرین انگشتان با زمین تماس داشته و در حالی که وزن خود را بر روی لبه خارجی پا قرار داده اید تا حد امکان قوس پا را بالا آورید.

3- سپس دوباره به حالت قبل بازگردید. با این کار عضلاتی تقویت می شوند که به بلند کردن و چرخش قوس پا به سمت بیرون کمک می کنند.

4- این تمرین را 2 تا 3 بار و در هر بار 10 تا 15 تکرار انجام دهید.

تمرین برای تقویت عضله پشت ساق پا

1- در حالت ایستاده، پاشنه های خود را تا حد امکان بالا برید.

2- جهت کمک به حفظ تعادل خود می توان از یک صندلی یا دیوار کمک گرفت.

3- موقعیت بالا را به مدت 5 ثانیه حفظ کرده و سپس پاشنه پا ها را بر روی زمین قرار دهید.

4- این تمرین را 2 تا 3 بار و در هر بار 15 تا 20 مرتبه تکرار کنید.

5- سپس در موقعیت بیان شده قرار گرفته و به مدت 30 ثانیه بالا و پایین بروید.

  جراحی نوک بینی

تمرین با پله برای کف پا صاف

1- پای چپ خود را بر روی یک پله و بالا تر از پای راست قرار دهید.

2- جهت حفظ تعادل خود از پای چپ استفاده کرده و پای راست خود را به گونه ای قرار دهید که پاشنه آن پایین تر از لبه پله باشد.

3- سپس به آرامی پاشنه پای راست را تا حد امکان بالا برده و بر روی تقویت قوس آن تمرکز کنید.

4- همگام با بردن زانو و عضله پشت ساق پا به سمت بیرون، قوس پا را به سمت داخل بچرخانید.

5- به آرامی پا را به وضعیت اولیه خود باز گردانید.

6- این تمرین را 2 تا 3 بار و در هر بار 10 تا 15 مرتبه در هر سمت تکرار کنید.

تمرین برای کف پا صاف

تمرین با حوله

1- بر روی یک صندلی نشسته و یک حوله را در زیر پا قرار دهید.

2- پاشنه پا های خود را بر روی زمین قرار داده و حوله را با انگشتان پا مچاله کنید.

2- انگشتان را به سمت پا فشار داده و پس از چند ثانیه آن ها را استراحت دهید.

3- پنجه پا را بر زمین یا حوله فشار داده و بر تقویت شدن قوس پای خود تمرکز کنید.

4- این تمرین را 2 تا 3 بار و در هر بار 10 تا 15 مرتبه تکرار کنید.

درمان صافی کف پا

امکان دارد، افراد جهت حمایت از قوس و کاهش فشار وارد شده بر کف پا مایل به استفاده از وسایل کمکی باشند. این وسایل می توانند علاوه بر ارائه حمایت، به بهبود عملکرد و هم تراز کردن کف پا کمک کنند. وسایل کمکی می توانند به جذب ضربه ها و کاهش فشار وارد شده بر پا ها کمک کنند. این موارد دارای دو نوع آماده و سفارشی هستند.

کفش های حمایتی می توانند به حمایت از قوس پا و راحتی بیشتر آن کمک کنند. در صورتی که صافی کف پا ناشی از استفاده مکرر، موقعیت ایستادن نامناسب یا موارد دیگر باشد، می توان از فیزیوتراپی جهت تصحیح آن استفاده کرد. در مواردی که صافی کف پا ناشی از بد شکلی استخوانی یا پارگی تاندونی نباشد، به جراحی نیازی نیست. در صورت ابتلا به درد مزمن ناشی از صافی کف پا و عدم بهبودی با روش های درمانی دیگر گزیه جراحی به بیماران توصیه می شود.

  راههای روشن کردن پوست صورت با مواد کاملاً طبیعی در خانه

دکتر عباس انتظاری متخصص طب پیشگیری در تهران

The post درمان صافی کف پا در خانه و تمرین برای کف پا صاف appeared first on دکتر عباس انتظاری.


Source: drentezari

wpadmin

Comments are closed